Friday, March 22, 2013

Fitnah itu Dosanya Lebih besar Daripada Membunuh




yeah because i need to explain or telling the truth , they ignore me . . fine . mereka lebih suka membuat cerita berbanding dengan menayakan sendiri apa yang sedang berlaku . ketidakpuasan hati dan kebencian membutakan mata sendiri . membiarkan diri dibisik oleh syaitan dan menyebarkan berita yg tidak sahih ~ tujuannya untuk apa? menjatuhkan orang lain . .

thanks laa sebab menyebarkan sesuatu yang membuatkan diri ini tambah dibenci dan dihina . . i don't care if mereka berkata2 dibelakang miko but please , buat cerita biar laa berpada-pada . dengan cerita macam tuh mungkin akan membuatkan mereka dipandang tinggi depan orang lain dan pada masa yg sama , org yang mendengar cerita tersebut mempercayainya tanpa sebarang bukti yg sahih .

Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan fitnah kepada orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan, kemudian mereka tidak bertaubat, maka bagi mereka azab jahannam dan bagi mereka azab (neraka) yang sangat pedih”. (Q.S. al-Buruj: 10) 

Fitnah itu lebih besar dosanya daripada dosa membunuh (manusia yang tak bersalah), Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Berbuat fitnah lebih besar dosanya daripada membunuh. (Q.S. al-Baqarah: 217)

Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan kebenarannya) supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.” (Q.S. al-Hujurat: 6)

Allah S.W.T. telah mengingatkan kita umat Islam, sebagaimana firmanNya yang bermaksud: “Janganlah kamu serupa dengan orang yang telah berpecah belah dan berselisih paham, sesudah datang kepada mereka bukti yang nyata dan mereka akan memperoleh azab yang besar.” (Q.S. Ali-‘Imran: 105) 

sesungguhnya orang yg menyebarkan berita yg tidak benar akan mendapat balasan yg setimpal daripada Allah . entry ini mengingatkan diri sendiri dengan orang yang lain . . sampaikanlah walaupun dengan 1 ayat . itu sudah memadai .

Conclusion , kalau rasa tidak tahu berita itu betul atau tidak , jangan laa menyebarkan berita yang mengakibatan pergaduhan antara sesama manusia . Allah maha mengetahui segala yg terjadi dilangit dan dibumi . Allahu Rabbi


No comments:

Post a Comment

Hey ~ ! Komen laa sikitt . .hehehe :)